project:nos:vyjadreni-cak
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revision | |||
project:nos:vyjadreni-cak [2023/07/11 19:47] – removed - external edit (Unknown date) 127.0.0.1 | project:nos:vyjadreni-cak [2023/07/11 19:47] (current) – ↷ Page moved from nos:vyjadreni-cak to project:nos:vyjadreni-cak lexik | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | ====== Vyjadreni CAK ====== | ||
+ | STANOVISKO ČAK K NÁVRHU ZÁKONA O KYBERNETICKÉ OBRANĚ | ||
+ | |||
+ | Stanovisko České advokátní komory k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, | ||
+ | Poslanecká sněmovna dne 25. 10. 2016 projednala v prvním čtení vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, | ||
+ | |||
+ | Česká advokátní komora si proto ještě v této fázi schvalování návrhu zákona dovoluje upozornit na několik otázek, které vznikají kolem jeho obsahu: | ||
+ | |||
+ | 1. Novelizace zákona je koncepčně zcela odtržená od dosavadní ochrany kybernetického prostoru České republiky. V současné době má klíčovou roli v oblasti kybernetické bezpečnosti Národní bezpečnostní úřad. Nově by vedle něj měla disponovat významnými kompetencemi též jedna ze zpravodajských služeb České republiky, jejíž účel je zcela jiný – zpravodajsky zabezpečovat ochranu České republiky. Je tedy otázkou, zda a proč má Vojenské zpravodajství plnit úkoly obrany České republiky v kybernetickém prostoru. Přestože ust. § 5 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, připouští, | ||
+ | |||
+ | 2. Novela zákona umožňuje Vojenskému zpravodajství (jež je sice zákonem zřízenou, nicméně pouhou složkou ministerstva obrany ČR) užívat tzv. technické prostředky kybernetické obrany. Definice těchto prostředků je vágní, možná i tautologická, | ||
+ | |||
+ | 3. Podle důvodové zprávy k předloženému návrhu zákona „Není primárním účelem technických prostředků kybernetické obrany zjišťovat obsah datového provozu konkrétních uživatelů, | ||
+ | |||
+ | 4. Jakkoli by použití technických prostředků kybernetické obrany mělo být pod kontrolou Vrchního soudu v Praze (za podmínky, že se jejich prostřednictvím zasahuje do občanských práv), zůstává ohledně ust. § 16a odst. 3 návrhu určitá diference budící pochybnost o dostatečnosti ochrany těchto základních práv. Je nesporné, že důvěrnost zpráv podle zákona o elektronických komunikacích a s nimi spojených provozních a lokalizačních údajů je chráněna stejně jako základní práva a svobody; problém je však v tom, že nikdo neví, co vlastně tyto technické prostředky kybernetické obrany mají znamenat a jak mají působit. V rámci odborného prostředí je nepochybně známo, jak rámcově fungují ty technické prostředky a zařízení, | ||
+ | |||
+ | 5. Z obsahu návrhu zákona není dále jasné, zda následné připojení technického prostředku Vojenského zpravodajství bude v síti umístěno nastálo nebo nárazově, byť jde o prostředek, | ||
+ | |||
+ | 6. Česká advokátní komora je samosprávnou stavovskou organizací všech advokátů; zároveň jde o orgán veřejné moci, kterému stát svěřil výkon veřejné moci na úseku advokacie. Z tohoto důvodu ČAK považuje za legitimní upozornit v rámci legislativního procesu na potenciální nebezpečí, | ||
+ | |||
+ | 7. Odhlédnout přitom nelze ani od aktuálních rozhodnutí Soudního dvora EU, který se mj. zabýval otázkou přiměřenosti použití hromadných sledovacích nástrojů a moderních sledovacích technik ve vztahu k ochraně soukromí. Ve svém rozhodnutí sp. zn. C‑203/15 a C‑698/15 ze dne 21. prosince 2016 soud zdůraznil, že moderní vyšetřovací nástroje jsou nezbytné pro boj s organizovaným zločinem a terorismem, ale zároveň uvedl, že tato nezbytnost nemůže ospravedlnit neomezené shromažďování dat. Soud konstatoval, | ||
+ | |||
+ | [[http:// |