event:aics
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
event:aics [2011/12/21 22:33] – pasky | event:aics [2025/03/13 14:22] (current) – fix templatere plugin invocation root | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | ~~NOTOC~~ | ||
+ | ====== brmiversity: | ||
+ | |||
+ | {{template> | ||
+ | name=brmiversity: | ||
+ | image=: | ||
+ | organizer=[[user: | ||
+ | datetime=každou středu od 20:00| | ||
+ | place=brmlab| | ||
+ | stream=[[stream]]}} | ||
+ | |||
+ | V rámci průběžné přípravy na státnice z teoretické informatiky na MFF UK se konaly každý týden v brmlabu přehledové přednášky na různá témata týkající se umělé inteligence a počítačové vědy. Některá témata byla zajímavá i pro neprogramátory, | ||
+ | |||
+ | Cyklus je u konce, níže jsou k dispozici slajdy a záznamy. Sem tam se mi do výkladu vloudila chyba a není v mých silách ani opravovat všechny, o kterých vím, v případě pochybností si vše ověřte. Napište mi mail, nejste-li si jistí nebo si myslíte, že je chyba tak velká, že za opravu stojí. | ||
+ | |||
+ | ==== Archiv ==== | ||
+ | |||
+ | V těchto přednáškách bude mít stejnou prioritu, abych vám vysvětlil základy a abych se sám pořádně naučil i detaily. Proto přednášky asi budou kromě úvodu do problematiky obsahovat i poměrně technické pasáže. Je spíše očekávané, | ||
+ | |||
+ | **P.S.: Nebudou to přednášky, | ||
+ | |||
+ | Pro zájemce o umělou inteligenci doporučuji také http:// | ||
+ | |||
+ | **Záznam přednášek: | ||
+ | |||
+ | Zdrojáky slajdů: http:// | ||
+ | ==== Program ==== | ||
+ | |||
+ | Předběžný termín je každou středu od 20:00. Termín se ještě může měnit, přijímám i návrhy od potenciálních pravidelných návštěvníků. Očekávaná střední délka přednášky bude 75 minut, začne tím " | ||
+ | |||
+ | 12.10. {{: | ||
+ | |||
+ | Úvod - o čem to celé je? | ||
+ | * Umělá inteligence | ||
+ | * Neuronové sítě | ||
+ | * Adaptivní agenti a evoluční algoritmy | ||
+ | * Vyčíslitelnost (matematická vyjádření programů a neřešitelné problémy) | ||
+ | * Algoritmická složitost (jak dlouho trvá spočítat řešitelné problémy) | ||
+ | * (Základy) Základní algoritmy a datové struktury | ||
+ | * Pole, spojáky, grafy a stromy (a jejich reprezentace) | ||
+ | * Jak vyrobit abecední telefonní seznam? | ||
+ | | ||
+ | 19.10. {{: | ||
+ | * (Neuronové sítě) Úvod do neurofyziologie. | ||
+ | * Jak vypadá mozek? Jak fungují neurony, z čeho jsou poskládané a jak jsou propojené? | ||
+ | * (Základy) Další hrstka základních algoritmů | ||
+ | * Jak najít v textu slovo? | ||
+ | * Jak najít nejkratší cestu Prahou nebo navrhnout elektrorozvodnou síť? | ||
+ | * (Vyčíslitelnost) Algoritmicky vyčíslitelné funkce. | ||
+ | * Turingův stroj, lambda kalkulus, rekurzivní funkce, brainfuck... <<<<<<< | ||
+ | * (Složitost) Úvod do tříd složitosti; | ||
+ | * Proč jsou některé problémy mnohem těžší než jiné, a co je to " | ||
+ | * Co dělá v Turingově stroji součástka " | ||
+ | * Proč si všichni dělají legraci z P=NP? | ||
+ | * Turingův stroj má sice nekonečnou pásku, ale co se na ní vejde? | ||
+ | | ||
+ | 26.10. {{: | ||
+ | * (Adaptivní agenti) Architektura autonomního agenta. Příklady systémů vyvíjených na MFF UK. | ||
+ | * Co mají společného teenageři v kině, vojáci v Unreal Tournamentu a myši? (A quadcoptery? | ||
+ | * (Evoluční algoritmy) Umělá evoluce. Základní genetický algoritmus. | ||
+ | * Když jsme líní programovat a raději chceme nechat počítač, ať to vymyslí sám... | ||
+ | * ...podobně jako přírodní výběr nás. | ||
+ | * (Datové struktury) Haldy. | ||
+ | * Kompostování dat. Jak skladovat čísla, abychom vždycky věděli, které z nich je nejmenší? | ||
+ | * Regulární, | ||
+ | * (Složitost) Úplné problémy. | ||
+ | * Jak si zabalit batoh a simulovat tím Turingův stroj? Chcete efektivně objet okolní hackerspacy? | ||
+ | * Jak těžké je hrát Go nebo hru na hlavní města? | ||
+ | |||
+ | 2.11. {{: | ||
+ | * (Neuronové sítě) Umělé neuronové sítě, perceptron a jeho učení. | ||
+ | * Umělé neurony a co jeden takový dokáže. | ||
+ | * (Umělá inteligence) Hry a herní stromy. | ||
+ | * (Základní algoritmy) Editační vzdálenost. | ||
+ | * (Složitost) Metody tvorby algoritmů: rozděl a panuj, dynamické programování, | ||
+ | * Pár populárních algoritmických technik a jejich asymptotická složitost. | ||
+ | * Rozděl a panuj: Proč řešit tak složitý problém, když můžeme vyřešit dva snazší problémy? QuickSort. | ||
+ | * Dynamické programování: | ||
+ | * Hladový algoritmus: Co je to matroid a jak ho krmit. | ||
+ | * Proč nikdy nedokážeme třídit rychleji. Anebo dokážeme? | ||
+ | * (Vyčíslitelnost) Halting problem s důkazem. | ||
+ | |||
+ | 9.11. | ||
+ | Meditace uma-šjú. | ||
+ | |||
+ | 16.11. {{: | ||
+ | * (Základní algoritmy) Prohledávání v grafech. BFS, DFS, Dijkstra. | ||
+ | * (Umělá inteligence) Prohledávání v grafech. | ||
+ | * Jak naplánovat cestu robotovi nebo řešítku složitějšího problému? | ||
+ | * (Adaptivní agenti) Problém hledání cesty; navigační pravidla, reprezentace terénu. | ||
+ | * Jak naplánovat cestu robotovi, tentokrát doopravdy. | ||
+ | * (Neuronové sítě) Vícevrstvé neuronové sítě, algoritmus zpětného šíření. | ||
+ | * Umělý mozek, abychom mohli být líní programovat. Jak takový mozek něco naučit a kdo je to " | ||
+ | * A samozřejmě proč to funguje, parciální derivace included. | ||
+ | * (Vyčíslitelnost) Primitivně, | ||
+ | * Jak očíslovat všechny programy na světě a co je to " | ||
+ | * Jak si poradit s funkcemi, které modifikují jiné funkce, a proč nám to přinese spoustu nepříjemností. | ||
+ | * Rekurzivní a rekurzivně spočetné množiny a jejich vlastnosti. | ||
+ | |||
+ | 23.11. | ||
+ | Unlecture | ||
+ | |||
+ | Volná témata, volnější diskuse okolo AI. Filosoficky o umělé inteligenci - silná vs. slabá umělá inteligence, | ||
+ | |||
+ | pondeli 28.11. 18:00 **mimoradna zmena terminu** {{: | ||
+ | (přesun kvůli konfliktu s finálem Kinect challenge!) | ||
+ | |||
+ | * (Základy) Úvod do pravděpodobnosti. Nezávislá a podmíněná pravděpodobnost, | ||
+ | * (Umělá inteligence) Zpracování neurčité informace: Bayesovské sítě, rozhodovací grafy. | ||
+ | * (Složitost) Pravděpodobnostní algoritmy. | ||
+ | * (Datové struktury) Dodělávka hald. Hashování. Trocha matematiky kolem kolizí. | ||
+ | * Když papáme drogy, najdeme každý prvek (skoro) hned, i když jich máme hodně. | ||
+ | * Co znamená "skoro hned"? | ||
+ | |||
+ | 7.12. {{: | ||
+ | * (Umělá inteligence) Zpracování neurčité informace: Markovské modely, Kalmanův filtr. | ||
+ | * Je pěkné umět naplánovat cestu robotovi, ale jak zjistíme, kde ten robot právě je - a jestli neprší? | ||
+ | * No a samozřejmě - jak funguje Muaddib? | ||
+ | * (Neuronové sítě) Statistické zpracování dat, PCA. | ||
+ | * (Adaptivní agenti) Komunikace a znalosti v multiagentních systémech. | ||
+ | * (Datové struktury) Univerzální hashování, | ||
+ | |||
+ | 14.12. {{: | ||
+ | * (Adaptivní agenti) Metody pro řízení agentů. | ||
+ | * (Neuronové sítě) Vícevrstvé neuronové sítě - vylepšení algoritmu zpětného šíření, interní reprezentace znalostí. | ||
+ | * (Vyčíslitelnost) Věty o rekurzi a jejich aplikace. | ||
+ | |||
+ | 21.12. {{: | ||
+ | * (Umělá inteligence) Strojové učení I. (učení daty) | ||
+ | * (Neuronové sítě) Asociativní paměti, Hopfieldova síť. | ||
+ | * (Evoluční algoritmy) Reprezentační schémata. Evoluční a genetické programování. | ||
+ | * (Datové struktury) Binární vyhledávací stromy a jejich vyvažování. | ||
+ | |||
+ | 28.12. {{: | ||
+ | * (Umělá inteligence) Strojové učení II. (učení zkušeností) | ||
+ | * (Adaptivní agenti) Metody pro učení agentů. | ||
+ | * (Datové struktury) Haldy. | ||
+ | * (Datové struktury) B-stromy a jejich varianty. | ||
+ | |||
+ | 4.1. {{: | ||
+ | * (Neuronové sítě) Samoorganizace - Kohonenovy mapy a příbuzné modely. | ||
+ | * (Adaptivní agenti) Etologie, modely populační dynamiky. | ||
+ | * (Evoluční algoritmy) Koevoluce, otevřená evoluce ([[project: | ||
+ | |||
+ | 11.1. {{: | ||
+ | * (Evoluční algoritmy) Aplikace evolučních algoritmů (řešení kombinatorických úloh, výběr akcí, expertní systémy, neuroevoluce). | ||
+ | * (Složitost) Technické důsledky tříd složitosti. | ||
+ | * Třída PSPACE a její úplné problémy. | ||
+ | * Míry složitosti, | ||
+ | * Věty o zrychlení, mezerách, a hierarchii tříd složitosti. | ||
+ | * (Vyčíslitelnost) Algoritmicky nerozhodnutelné problémy. | ||
+ | |||
+ | 18.1. {{: | ||
+ | * (Umělá inteligence, | ||
+ | * (Složitost) Pseudopolynomiální algoritmy. Aproximační algoritmy a schémata. | ||
+ | * (Datové struktury) Mapování datových struktur do stránek vnější paměti počítače. | ||
+ | |||
+ | 25.1. {{: | ||
+ | * (Umělá inteligence) Splňování omezujících podmínek a automatické plánování. | ||
+ | * (Datové struktury) Třídění ve vnitřní a vnější paměti. | ||
+ | * (Vyčíslitelnost) Gödelovy věty. (Pozor, **důkaz je špatně!** Správná verze viz wikiskripta z vyčíslitelnosti na matfyzácké wiki.) | ||
+ | |||
+ | 1.2. {{: | ||
+ | Bylo pokryto slajdy pouze částečně, | ||
+ | * (Neuronové sítě) Modulární, | ||
+ | * (Umělá inteligence) Bayesovské sítě a Markovovské řetězce pořádně. | ||
+ | |||
+ | Jako návaznosti na tento cyklus v rámci MFF UK mohou sloužit [[http:// | ||
+ | |||
+ | ==== related ==== | ||
+ | |||
+ | Benjamin Grosser | ||
+ | |||
+ | Interactive Robotic Painting Machine | ||
+ | 2011 | ||
+ | computers, robotics, camera, microphone, mixer, speakers, projector, oil paint, canvas | ||
+ | |||
+ | This machine uses artificial intelligence to paint its own body of work and to make its own decisions. While doing so, it listens to its environment and considers what it hears as input into the painting process. In the absence of someone or something else making sound in its presence, the machine, like many artists, listens to itself. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{vimeo> | ||
+ | {{tag> |